Zašto postoje razlike u merenju affiliate kampanja u Google Analytics-u

Zašto postoje razlike u merenju affiliate kampanja u Google Analytics-u

GA je odličan sluga, ali loš gospodar

Google Analytics je najrasprostranjeniji alat za merenje ne samo za e-trgovine. Najveća prednost je što je besplatan i pruža sve ključne podatke o učinku stranice, resursima i ponašanju posetilaca, a posebno uvid u ekonomske pokazatelje učinka online oglašavanja zajedno iz svih izvora oglašavanja, i njihovu uporedbu. Velik je, ali ne i savršen: pravi udeo i doprinos pojedinačnih resursa sticanju date narudžbe neće pokazati. Odnosno pokazuje, ali samo sa svojim pojednostavljenim pogledom, koji je diskutabilan na mnogo načina. Uvek je potrebno razmisliti da li upoređujem kruške sa kruškama, da li su moji zaključci tačni, da li odgovaraju činjenicama. I da li zato odluke prema podacima u GA ne mogu biti loše/pogrešne.

Ipak, GA je još uvek idol za mnoge web-shopove. Često nailazimo na argumente poput „…ali ja to nigde u GA ne vidim“. Tipičan primer je široko korištena procena oglasa Last Click. Ili klasični primer gde 1+1+1 nije jednako 3. Dakle 3 oglasna kanala, od kojih svaki prikazuje 1 konverziju, ali GA vidi samo 1 konverziju, koja se uvek pripisuje samo jednom od njih. Kome, sa koje tačke gledišta i zašto – to može da se razlikuje i to je ono što je ovde u pitanju.

Zašto koristiti i druge alate

Generalno, razlika između GA i drugih sistema je zbog različitih metrika između pojedinih instrumenata. Dok npr. PPC sistemi koriste metriku klikova, GA koristi promet/posećenost. Iako mnogi ljudi brkaju ove metrike, postoji značajna razlika između njih. Ali u ovom članku ne želim da objašnjavam zašto i po čemu je GA super, a u čemu je, naprotiv, nepouzdan ili čak pogrešan za donošenje odluka. To je za drugi članak. Pogledaćemo GA-ov odnos prema snimanju i proceni učinka i doprinosa affiliate marketinga.

Većina ne samo velikih web-shopova koristi paralelno (ili čak isključivo) druge analitičke alate koji mogu dati realniju sliku stvarnih prednosti, posebno kada je u pitanju atribucija i stvarni doprinosi pojedinih reklamnih medija i resursa.

 

Kako se radi tracking u affiliate sistemima

Kao i kod PPC, RTB i drugih reklamnih sistema, affiliate marketing koristi svoje posebne alate za merenje i izveštavanje, kreirane za ovaj marketinški kanal i njegove specifičnosti. U Dognetu koristimo sistem Post Affiliate Pro koji je na tržištu više od 15 godina i koriste ga affiliate mreže i direktni web-shopovi širom Evrope.

Affiliate promocija funkcioniše tako da izdavač, odnosno affiliate poslovni partner koji odluči da postavi neki oblik oglasa trgovca (web-shop) na svoju web stranicu, postavi link koji sadrži određene affiliate parametre (jedinstveni ID izdavača, banner ID) i UTM parametre trgovca upravo za GA. Na taj način on kreira link i ako potencijalni posetilac klikne na njega na web stranici trgovca, affiliate mreža će odmah zabeležiti klik. Biće zapisano odakle, kuda, tačno vreme, format oglasa ovog klika. Čim ovako posredovani posetilac pošalje narudžbu, zahvaljujući prodajnom kodu, sa zahvalne stranice trgovca (web-shopa) šalje se informacija i konverzija se beleži u affiliate-u. Zatim se konverzija prema identifikacionim podacima (vidi dolje) dodeljuje oglašivaču, a izdavaču koji je doveo kupca se obračunava provizija.

Kako merimo konverzije u sistemu Dognet

Kao primarne za identifikaciju i merenje u sistemu Dognet, naravno, koristimo kolačiće. U svakom slučaju, zbog sve većih ograničenja, pratimo resurse korisnika i beležimo provizije na osnovu mnogih parametara.

Ovde su svi identifikatori po redosledu njihove upotrebe:

    • Jedinstveni kod kupona influensera  – Jedinstveni kod koji generiše trgovac za određenog izdavača je na prvom mestu. Zato nikada nemojte kopirati kodove kupona sa drugih web stranica ili društvenih mreža.
    • Fiksni ID izdavača – koristi se za S2S (postback URL) integraciju. Na primer, prilikom praćenja kampanje Zaloz.ma, gde je lead upisan klasično preko JavaScripta, ali trgovac čuva ID izdavača uz lead, a kada je profil kupca u potpunosti popunjen, upisuje naknadnu proviziju od 7,70 € preko postback URL.
    • 1st a 3rd party cookies – kada se klikne na vezu izdavača (direktno ili kroz preusmeravanje) u pretraživaču se kreiraju kolačići prve i treće strane. Kolačići su povezani sa konkretnim pretraživačem i mogu se lako izbrisati
    • HTML5 Web Storage cookies – HTML5 kolačići se čuvaju u lokalnoj memoriji i ne mogu se tako lako izbrisati
    • Flash cookies – Flash kolačići više nisu specificirani prema pretraživaču, tako da su Flash kolačići kreirani u Firefoxu takođe važeći u Chrome, IExplorer, Opera itd.
    • User Agent i IP adresa – Tip i verzija pretraživača korisnika u kombinaciji sa IP adresom
    • IP adresa – čisto IP adresa kupca

Razlog i cilj je da partnerska saradnja bude što preciznija i pravednija za sve saradničke strane.

Kako GA beleži učinak i izveštava

GA beleži sve događaje uglavnom na osnovu http referer-a koristeći UTM parametre. Ali postoje mnoge situacije u kojima GA ne beleži ove informacije i Dognet se nigde kod date narudžbe u GA ne pojavljuje, iako je to očigledno bio slučaj. Razlozi mogu biti na strani uređaja koji klijent koristi, podešavanja pretraživača, načina identifikacije posete u affiliate mreži (vidi gore), greške na strani affiliate partnera, ali kod problema na strani sajta trgovca.

 

Razlike u GA i Dognetu? Oba sistema su u pravu!

Affiliate sistemi koriste mnogo precizniji način merenja affiliate kanala, koriste više identifikacionih parametara, zato je affiliate partner uvek ispravno identificiran za datu narudžbu.

Pogledajmo situacije u kojima vidite narudžbe u svojoj kampanji koje „u GA ne možete pronaći“. Odnosno vidite narudžbe, ali na putu kupovine ne vidite nigde Dognet kao izvor. Govorim konkretno o izveštaju GA: Konverzija -> Višekanalni filteri -> Asistovane konverzije -> Primarne dimenzije = Izvor/medijum.

Kada se GA i Dognet neće „sastati“ = kod narudžbe se u GA ne pojavljuje izvor „Dognet“:

  • Izdavač ima direktnu vezu i ne daje utm – u GA se ne vidi referer i Dognet kao izvor
  • Parametre utm „neko“ ukloni (proxy, antivirus, firewall) – dtto
  • Ponovno učitavanje stranice nakon odobrenja kolačića, kolo sreće = poseta je već navedena kao direktan pristup, pa se tako beleži u GA i konverzija
  • IP tracking – ovim ćemo se više pozabaviti u sledećem poglavlju
  • Korisnik briše kolačiće između posete i narudžbe – opet GA navodi „Direct“ kao izvor konverzije
  • Preusmerene stranice (301) nakon redizajna – ako se parametri klika ne prenesu, ponovo se pojavi u GA kao Direct
  • mreže – kao izvor su navedeni Facebook, YouTube, Twitter, itd.
  • Newsletter-i – kao klijent e-pošte (Gmail, List, itd.)
  • Duplicitete nema canonical – Google se sam identificira kao resurs https://yoast.com/rel-canonical
  • Opšte poznate situacije opisane u ovom članku https://stackoverflow.com/questions/6880659/in-what-cases-will-http-referer-be-empty

Dakle, jasno je da se vrlo često može dogoditi da izveštaji u GA ne odgovaraju onome što vam affiliate sistem izveštava. Ali ovo je prilično uobičajeno za svaki sistem oglašavanja. Sa druge strane, u mogućnosti smo da jasno evidentiramo sve dokumente i parametre koji identifikuju svaki nalog i pravo na proviziju u svakom trenutku.

Dognet bez sumnje isključuje mogućnost da se zahtev za konverziju i proviziju može zabeležiti bez stvarnog klikanja na oglas našeg affiliate partnera na putu konverzije i bez ispunjavanja parametara kampanje. 

 

Ukratko o IP trackingu – da ili ne i kako ga podesiti

IP praćenje se koristi za snimanje konverzije posredovane affiliate partnerom u situaciji kada se ne može koristiti uobičajeno merenje konverzije preko kolačića. Konkretno se primenjuje u sledećim slučajevima:

  • narudžba je izvršena na uređaju drugačijem nego klik, odnosno na drugom uređaju istog kupca ili kod nekog drugog člana domaćinstva na njegovom uređaju
  • prilikom brisanja kolačića iz pretraživača (bilo namerno ili nenamerno) između klika i slanja narudžbe
  • sa apsolutnim blokiranjem potrebnih kolačića (ITP) na strani pretraživača (Safari)

Trgovac ga postavlja kao opcioni parametar kampanje i potpuno je transparentan, kao i dužina Cookie. Dozvola i dužina zato zavise samo od ciljeva vaše affiliate kampanje i poznavanja puta kupovine.

Dognet sistem i usluge su u affiliate mrežama u Češkoj i Slovačkoj među najpreciznijim i najboljim. Ovo jasno proizlazi iz nezavisne analize objavljene na TyInternety.cz 21. 4. 2021. Kompletno upoređenje možete pronaći OVDE

Ako vam kao trgovcu trebaju izveštaji o konverzijama i njihovim ocenama, pišite svom affiliate menadžeru. On će vas savetovati kako da ih pronađete na svom računu ili će ih pripremiti za vas!

Roman Dobiáš

Mám na starosti aktivity Dognet v České republice.

Više članaka koji bi Vas mogli zanimati

Koje su kampanje dostupne u našoj mreži?